2023NR. 2 / 2023 (MAI-AUGUST)Studii

 THEOTOKOS ÎN PROVINCIILE RĂSĂRITENE ALE IMPERIULUI ROMAN DE RĂSĂRIT, ÎN LUMINA IZVOARELOR EPIGRAFICE (SEC. IV-XIII) AUTOR: PR. CONF. DR. MARIN COJOC

By 18 noiembrie 2023martie 12th, 2024No Comments

Descarcă PDF


Abstract: În Imperiul Romano-Bizantin și pe teritoriul țării noastre apar multe inscripții cu aceste formule de Născătoare de Dumnezeu (Θεοτόκος), Maria L-a născut pe Hristos: Χ(ριστὸν) Μ(αρία) γ(εννᾷ), Maica Domnului (Μ(ήτ)ηρ Θ(εο)ῦ), Θεομήτορα. Deși aceste inscripții au fost prezentate în anumite studii și volume de colecție, aproape că a scăpat criticii istorice o analiză mai atentă cu o traducere exactă și o critică amănunțită a lor. Toate aceste analize istorice contribuie decisiv la mărturisirea dreptei credințe în Imperiul Romano-Bizantin și pe teritoriul țării noastre, în momente istorice când însuși patriarhul de Constantinopol căzuse în erezie, ca și alți ierarhi din sudul Dunării. Inscripțiile creștine sunt mărturii concrete ale timpului, care o arată pe Maica Domnului ca Născătoare de Dumnezeu – Theotokos și acestea apar în nenumărate colecții epigrafice. În studiul de față redăm spre edificare o parte din aceste inscripții, care sunt argumente peremptorii ale credinței ortodoxe exprimate de autorități și de cetățenii Imperiului Roman, după Sinodul Ecumenic de la Efes, din anul 431, și de cetățenii din provinciile dunărene de pe teritoriul de azi al țării noastre. Theotokia (Theotokos) Maicii Domnului este amintită atât de Sfinții Părinți și scriitorii bisericești în scrierile lor1, cât și în literatura teologică de diferiți autori.


Cuvinte-cheie: Maica Domnului, Theotokos, context istoric, provincii romane, dezbateri,
hotărâri sinodale, inscripții


Summary: The Theotokia of the Mother of God is mentioned both by the Holy Fathers and church writers in their writings, and in contemporary theological literature by various theological authors. On the territory of our country, there are several inscriptions with this name of the Mother of God, of the Saviour Jesus Christ or inscriptions with the even more concrete formula Mary gives birth to Christ. (Χ(ριστὸν) Μ(αρία) γ(ενᾷ). Although they were present in certain studies and collection volumes almost escaped historical criticism the importance of these inscriptions for the preservation and confession of the true faith on the territory of our country, in historical moments when the patriarch of Constantinople himself had fallen into this heresy, like other hierarchs from the south of the Danube. In the Roman-Byzantine Empire and on the territory of our country there are many inscriptions with these formulas of Mother of God (Θεοτόκος), Mary gave birth to Christ: Χ(ριστὸν) Μ(αρία) γ(ενᾷ), Mother of God (Μ[ήτ] ηρ Θ[εο] ῦ), Θεομήτορα. Although these inscriptions have been presented in certain studies and collection volumes a closer analysis with an accurate translation and a thorough criticism of them has almost escaped historical criticism. All these historical analyses contribute decisively to the confession of the right faith in the Roman-Byzantine Empire and on the territory of our country, in historical moments when the Patriarch of Constantinople himself had fallen into heresy, like other hierarchs from the south of the Danube. In that historical context of debates and synodal decisions (Ephesus 431) some cities from the Eastern Roman Empire took the Mother of God (Theotokos) as their emblem and defender, as in the territory of our country at Sucidava-Celei (Corabia-Olt), around the basilica there were discovered around 27 inscriptions on this theme (the most in the provinces of the Roman Empire, relative to the area of a city) of confession, some even during the Nestorian debates.


Pr. conf. dr. Marin Cojoc – Catedra de Istoria Bizanțului și Istoria Bisericească Universală
a Facultății de Teologie Ortodoxă din cadrul Universității din Craiova; e-mail: marin.cojoc@
yahoo.com