Abstract: Despre Carosus, arhimandrit din Constantinopol, se știe cu oarecare probabilitate că era din Scythia Minor, de la Tomis. În mod sigur se știe că fusese botezat în capitala Scythiei Minor, la Tomis, așa cum declară el însuși în ședința a IV-a de la Calcedon din 17 octombrie 451 de către episcopul de aici, Theotim. El a apoi ajuns delegat la Sinodul IV Ecumenic de la Calcedon din 451 unde a protestat, la început, probabil influențat și de autoritățile imperiale, apărând vehement credința niceeiană și hotărârile de la Efes din 431 și argumentând că face aceasta pentru că el a fost botezat de către Sfântul Theotim de Tomis care l-a însărcinat să țină nealterată credința Sfinților Părinți de la Sinodul din Niceea din 325 și a celor adunați la Efes. Carosus alături de un alt arhimandrit din Constantinopol, Dorotheos, au fost foarte activi în disputele care s-au creat cu privire la dreapta credință. În Sesiunea a 4-a a sinodului IV Ecumenic (17 octombrie) el a apărat cu insistență credința niceeiană și cea astabilită la Efes în 431, a înclinat puțin spre credința eutihiană, apoi a acceptat credința de la Chalcedon și a apărat-o cu vigilență sacră.
Keywords: archimandrite Carosus, Council of Chalcedon, theopaschite formula, Eutychianism
Summary: Information on Carosus, archimandrite of Constantinople, is that he likely originated from Scythia Minor (Tomis), and it is certain that he was baptized in the capital of Scythia Minor – Tomis, as he himself declared in the fourth meeting of Chalcedon, on 17 October 451, to the local bishop Theotim. He was delegated to take part in the Fourth Ecumenical Council of Chalcedon, in 451 AD where he first protested, probably also under the influence of imperial authorities, and vehemently defended the Nicene faith and the decrees of the Council of Ephesus (431 AD), explaining his attitude by the fact that he had been baptized by Saint Theotim of Tomis who had charged him with keeping unadulterated the faith of the Holy Fathers of the Councils of Nicea (325 AD) and Ephesus. Carosus and another archimandrite of Constantinopol, named Dorotheos, took very active part in the disputes concerning the correct confession of the faith. During the fourth session of the Fourth Ecumenical Council (October 17) he insistently defended the faith defined at Nicene and at Ephesus in 431, then slightly inclined towards the Eutychian doctrine and then he returned to the doctrine of Chalcedon which he defended with saintly zeal.
Pr. Marin COJOC – conferențiar universitar doctor la Catedra de Istoria Bizanțului și Istoria Bisericească Universală a Facultății de Teologie Ortodoxă din cadrul Universității din Craiova
Locație: București; E-mail:marin.cojoc@yahoo.com