Originea sărbătorilor dedicate Maicii Domnului în calendarul bizantin orthodox
Abstract: The fifth century is the period when the cult of the Virgin Mary has been developed, where the first feasts appear dedicated to her, initially as local, and then as general. The earliest one is the Dormition of the Theotokos, which is attested in the second half of the fifth century. The feasts of the Nativity of Theotokos and the Annunciation are confirmed by historical documents in the first half of the sixth century and the Entrance of the Theotokos into the Temple is attested a little later, in the seventh century, during the time of Patriarch Germanus of Constantinople. The generalization is attributed to St. Andrew of Crete, who would have brought the great feasts of the Virgin Mary to Constantinople from Jerusalem in the seventh century, but as can be seen, the Byzantines celebrated the feasts of the Mother of God before this period.
Cuvinte-cheie: Maica Domnului; sărbători mariene, Nașterea Maicii Domnului,
Intrarea în Biserică a Maicii Domnului, Buna Vestire, Adormirea Maicii Domnului
Summary: Începând cu de-al treilea Sinod Ecumenic din 431, Biserica a formulat odată cu doctrina hristologică și învățătura despre Maica Domnului. Așadar, secolul al V-lea este perioada în care cultul Maicii Domnului a luat amploare, apărând primele sărbători închinate acesteia, inițial serbate la nivel local, iar apoi receptate la nivel general. Deseori se poate constata în literatura teologică răsăriteană că datarea lor imprecisă și că serbarea lor la Constantinopol este pusă neîntemeiat pe seama Sfântului Andrei Criteanul (cca. 660-740), care le-ar fi adus de la Ierusalim. Prezentul studiu arată că, deși punctul de plecare al acestor sărbători a fost Țara Sfântă, ele au fost serbate la Constantinopol înainte de secolul al VII-lea, cea mai veche dintre ele, Adormirea Maicii Domnului, fiind atestată chiar din a doua jumătate a secolului al V-lea. Praznicul Nașterii Maicii Domnului și al Bunei Vestiri sunt confirmate de documente care provin din prima jumătate a secolului al VI-lea. Excepție face doar Intrarea în biserică a Maicii Domnului, care este atestată ceva mai târziu, în secolul al VII-lea, în timpul Patriarhului Gherman al Constantinopolului.
Archdeacon dr. Vlăduț – Iulian Roșu – University of Vienna; e-mail: rosuvladut@yahoo.ro