Abstract: Muzica psaltică reflectă starea lăuntrică a celui ce o creează, dar și a celui ce o interpretează, și astfel ea devine rod al rugăciunii neîncetate, al curăției printr-o viață ascetică, al smereniei și al iubirii față de Dumnezeu. Întreaga sa evoluție, din primele secole creștine și până astăzi, descoperă potențialul tămăduitor, transfigurator și desăvârșitor pe care-l are asupra celor ce o ascultă cu inima smerită, cu mintea concentrată la înțelesurile dumnezeiești înveșmântate în dulceața melosului. Muzica psaltică este o reflecție a cântărilor cerești ce răsună neîncetat în jurul Tronului Dumnezeirii. Prin rugăciunea cântată devenim, în chip tainic, părtași ai Liturghiei Cerești, împreună cu sfinții și îngerii. Sfinții Părinți ai Bisericii lui Hristos ne îndeamnă ca, atunci când suntem în nevoi, griji și suferințe, să apelăm la cântările duhovnicești, la cântarea psalmilor și astfel ne vom găsi liniștea sufletească și alinarea, prin cântare.
Cuvinte-cheie: rugăciune; muzică psaltică; imnografie liturgică; imnografi creștini; melos
bizantin; practică liturgică
Summary: The most important historical reference to the origin of psaltic music is the singing of the psalms. The purpose of music in the manifestation of public divine service has remained the same from ancient times to the present day. On the one hand it beautifies prayer, making it a well-pleasing sacrifice before God and on the other hand it helps to understand more quickly and deeply the teachings of faith contained in the liturgical hymnography and thus becomes an indispensable component of prayer. It cannot exist by itself, but only by prayer it finds its purpose and its meaning in the liturgical praxis, and sung prayer creates a deep state of meditation and contemplation, of peace and tranquility, of elevation of soul and mind towards God. Church music and painting transcend space and time, making the human being a partaker and co-servant with the angels and saints in the Heavenly Liturgy. Liturgical singing calls us all to communion and brotherly love, by which we can confess our faith in the Sacrifice of our Savior Jesus Christ for the salvation of the whole mankind. By its beauty and harmony, psaltic music aims to animate and highlight the word of prayer, just as the soul animates and gives life to the body. The two components, logos and melos, are interdependent, being in perfect symbiosis. Both a music devoid of words and a monotonous music without variety can scatter one’s mind in vague and unclear directions.